Jak ograniczyć wydatki wspólnoty mieszkaniowej?
Kiedy mieszkamy w społeczności lub spółdzielni, nie podejmujemy bezpośrednio decyzji zarządczych. Zarząd alokuje środki finansowe związane z utrzymaniem nieruchomości. Jednak zawsze możemy zasugerować lub poprosić o zmniejszenie kosztów. Warto wziąć pod uwagę koszty bezpieczeństwa czyli ochrony oraz czyszczenia, sprzątania, pielęgnacji terenów zielonych. Np takimi usługami zajmuje się nasza firma WMservice
Wiele firm na rynku oferuje takie usługi. Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś znalazł kogoś, kto wykona Twoje zlecenia w najtańszy sposób.
Większość wydatków mieszkaniowych to koszty wynagrodzeń prezesa, rady zarządu. Razem z innymi mieszkańcami bloku czy wspólnoty mieszkaniowej możecie poprosić o obniżenie wynagrodzenia kadry zarządzającej. Wpłacając na fundusz remontowy możemy zaproponować modernizację budynku. Warto to rozważyć pod kątem kosztów ogrzewania. Stanowią one czasami nawet do 60% miesięcznych wydatków. Modernizacja budynku pozwoli obniżyć koszty nawet o kilkadziesiąt złotych za metr kwadratowy w skali roku.
Aby starać się o oszczędności wspólnoty, możesz wynająć wyspecjalizowaną firmę do zarządzania nieruchomościami, zwaną “facility management”.
Zatrudnieni w firmie pracownicy to: ogólno budowlańcy, pracownicy od remontów (np. balkonów i tarasów), hydraulicy, elektrycy, inżynierowie, ogrodnicy, księgowi, sprzątacze itp. Eksperci wspierają różne budynki i pojawiają się w razie potrzeby, w nagłych awaryjnych przypadkach potrafią przyjechąc w ciągu kilkudziesięciu minut, są dostępni całodobowo. Dlatego korzystając z usług zewnętrznych jest taniej. Zarządzanie obiektami pozwala zmniejszyć koszty zarządzania społecznością nawet o 20%.